Gala noworoczna - INFO BAI
bai
info bai
katalog bai
gielda bai
Bai Andrzej Kurzawa
 
Czwartek, 13 grudnia 2018
Wybierz miasto na mapie
Gala noworoczna
Data dodania: 2018-12-05 10:11:50
Gala noworoczna
Źródło zdjęcia: nfm.wroclaw.pl
Zapraszamy serdecznie do Narodowego Forum Muzyki na dwa koncerty: "Gala Noworoczna- czarownicy i czarodziejki" odbywające się w ramach 4 Festiwalu Noworocznego NFM.

Już 4 i 5 stycznia 2019r. o godzinie 19:00 solistki: Joanna Moskowicz, Ewa Majcharczyk i Anna Borucka oraz NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Bassema Akiki zabiorą widzów w świat magii i czarów.

Na początku nowego roku zastanawiamy się, co przyniesie przyszłość. Nie tylko my dalibyśmy sporo, aby dowiedzieć się, co nas czeka -wielu bohaterów oper uciekało się do różnych sposobów, by odkryć tajemnice jutra. Ich fascynujące historie przybliżą nam gwiazdy młodego pokolenia sceny operowej, wrocławscy filharmonicy oraz dyrektor Festiwalu Noworocznego NFM - brawurowy dyrygent Bassem Akiki.

Znana z doskonałych umiejętności aktorskich sopranistka Joanna Moskowicz dwa lata temu zdobyła Nagrodę im. Jana Kiepury dla najlepszej śpiewaczki. Ewa Majcherczyk (sopran liryczno-koloraturowy) partie bohaterek, w które wcieli się tego wieczoru, wykonywała nieraz w ojczyźnie opery - we włoskich teatrach. Anna Borucka wygrała III
Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie Zdroju, a w 2017 roku zadebiutowała w prestiżowej Semperoper w Dreźnie. Wszystkie diwy błyszczą nie tylko talentem, lecz także urodą. Galę jak co roku poprowadzi Bassem Akiki.

Odczytywaniem przyszłości z kart parają się Cyganki w operowym superprzeboju "Carmen". Koleżanki głównej bohaterki dowiadują się o czekających je miłości i bogactwie, ale Carmen przepowiadają dramatyczny los. Wiele operowych postaci udaje się po wróżby do czarownic, choćby starej Indianki w operze "Bal maskowy", która rozgrywa się w Ameryce (choć została zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami ze Szwecji). Niektórym wiedźmy same wchodzą w drogę- zapowiedź przyszłych wydarzeń mąci spokój Makbeta, a charakter mrocznych osobistości oddaje muzyka baletowa Giuseppe Verdiego. Najsłynniejszy kompozytor operowy nieraz inspirował się twórczością Szekspira - w czasie gali usłyszymy także jego wzruszającą modlitwę Desdemony z "Otella". Natomiast Tytania ze "Snu nocy letniej" i jej czarodziejski dwór elfów zostaną przywołane w arii z opery "Mignon", dzieła Ambroise'a Thomasa.

Czarownice w operach świadczą różne usługi. Tytułowa Rusałka z utworu Antonína Dvořáka przychodzi do Baby Jagi po eliksir, dzięki któremu jej ogon zmieni się w nogi. Mimo że wyśpiewywana lista składników magicznego przepisu może przyprawić o dreszcze (lub
nudności), a w warstwie muzycznej kompozytor sięgnął po typowe upiorne motywy, utwór brzmi komicznie i jeśli będziemy się trząść, słysząc "Čury mury fuk", to ze śmiechu, nie ze strachu.
. Operą zanurzoną w nieprawdopodobnym świecie magii jest uwielbiany przez publiczność _Czarodziejski flet_. Partia złowrogiej, ale jakże pięknie śpiewającej Królowej Nocy jest popisową rolą Joanny Moskowicz. Groźnymi bohaterkami są też wiły- duchy kobiet, które porzucone przez swych wybranków, zmarły ze zgryzoty i mszczą się
teraz na nich. Dramatycznymi postaciami są także Azucena z "Trubadura", której arię wykona Anna Borucka, księżniczka Eboli z "Don Carlosa", która przeklina własną urodę, i niewolnica Liu z "Turandot", baśniowej opery Giacoma Pucciniego. Bajkowy nastrój towarzyszy również "Opowieściom Hoffmanowskim", z których pochodzi bardzo trudna i przezabawna aria lalki Olimpii: „artystkę" w trakcie występu trzeba nakręcać, żeby mogła śpiewać dalej.

Równie pogodne w charakterze są cztery musicalowe piosenki, które znalazły się w programie. Bohaterowie "Facetów i laleczek" wykorzystują wróżbiarskie rekwizyty- karty i kości- zgodnie z ich podstawowym przeznaczeniem: do hazardu. Bohaterki "Calamity Jane" wyśpiewują o czarodziejskim kobiecym dotyku, który więcej może niż zaklęcia i różdżki (ów szósty zmysł kobiety to w tej piosence po prostu umiejętność sprzątania). Natomiast rywalki z "Pal Joey" dochodzą w duecie do wniosku, że nie ma co walczyć o mężczyznę, który nie jest tego wart. Koncert zakończy trio sióstr ze "Skrzypka na dachu": dzierlatki przedrzeźniają swatkę, postać podobną trochę do czarodziejek i czarownic- samotną, starszą kobietę, która nie wiadomo kiedy i skąd przyprowadza pannom mężów.

Niezależnie od tego, czy wierzymy w bajkowy świat czy stąpamy twardo po ziemi, czy chcielibyśmy poznać przyszłość, a może wolimy, by los robił nam (miłe) niespodzianki- wszyscy ulegniemy czarowi gali noworocznej.

4 i 5.01.2019, (piątek i sobota), godzin 19:00 NFM, Sala Główna

Gala noworoczna: "Czarownicy i czarodziejki"

Wykonawcy:
Bassem Akiki- dyrygent
Joanna Moskowicz- sopran
Ewa Majcherczyk- sopran
Anna Borucka- mezzosopran

NFM Filharmonia Wrocławska

Marcin Majchrowski- prowadzenie

Program:

G. Verdi "Ave Maria" z opery Otello
G. Verdi "Re dell'Abisso, affrettati" z opery "Bal maskowy"
W.A. Mozart "O zittre nicht, mein lieber Sohn" z opery "Czarodziejski flet"
G. Puccini "Tu che di gel sei cinta" z opery "Turandot"
G. Verdi "O don fatale" z opery "Don Carlo"
J. Offenbach "Les oiseaux dans la charmille" z opery "Opowieści Hoffmana"
G. Bizet "Melons! Coupons!" z opery "Carmen"
G. Verdi - muzyka baletowa z opery "Makbet"
***

G. Puccini "La tregenda" z opery-baletu "Wiły"
G. Bizet "Les tringles des sistres tintaient" z opery "Carmen"
W.A. Mozart "Der Hölle Rache" z opery "Czarodziejski flet"
G. Verdi "Stride la vampa" z opery "Trubadur"
A. Thomas "Ah, pour ce soir…", "Je suis Titania" z opery "Mignon"
A. Dvořák "Čury mury fuk" z opery "Rusałka"
F. Loesser "Marry the Man Today" z musicalu "Faceci i laleczki" (sł. F. Loesser)
S. Fain "A Woman's Touch" z musicalu / from "Calamity Jane" (sł. P.F. Webster)
R. Rodgers "Take Him" z musicalu "Pal Joey" (sł. L. Hart)

J. Bock "Oj swatko, swateńko męża mi znajdź" z musicalu "Skrzypek na dachu" (sł. S. Harnick, libretto Joseph Stein)

Źródło: nfm.wroclaw.pl
Tagi: wrocław, nfm, filharmonia, koncert, nowy rok,
go to top