Zimno? Rozgrzej się ...jedzeniem! - INFO BAI
bai
info bai
katalog bai
gielda bai
Bai Andrzej Kurzawa
 
Środa, 19 czerwca 2019
Wybierz miasto na mapie
Zimno? Rozgrzej się ...jedzeniem!
Data dodania: 2014-12-05 10:45:02
Zimno? Rozgrzej się ...jedzeniem!
Źródło zdjęcia: Facebook
Temperatura za oknem spada, powoli witamy się z zimą. Ciepłe swetry, płaszcze i kurtki czasem jednak nie wystarczają. Wspomóc możemy się specjalną dietą, która rozgrzeje organizm od środka.

Jedz marchewki!

Rośliny, które rosną dłużej, na przykład marchew, pasternak czy kapusta, są bardziej rozgrzewające od tych o krótszym okresie wegetacji, czyli na przykład sałaty, rzodkiewki, kabaczka. Także produkty o naturalnej barwie czerwonej, pomarańczowej lub żółtej są bardziej rozgrzewające, niż zielone.

Do codziennego jadłospisu zimą warto więc włączyć dynię, kapustę włoską, czarną fasolę, fasolkę adzuki, soczewicę, słodkie ziemniaki, cebulę, pora, szczypiorek, chrzan, pasternak, pietruszkę, gorczycę i obowiązkowo czosnek, który nie tylko rozgrzeje organizm, ale również, jako naturalny antybiotyk, uchroni go też przed chorobami.

Nie zapominajmy także o owocach, bo choć ogólnie ze względu na soczystość przeważnie mają one właściwości chłodzące, to są i takie, których jedzenie powoduje rozgrzanie. Zaliczają się do nich przede wszystkim wiśnie i daktyle, rozgrzewające właściwości posiada również skórka pomarańczy.
.

Podobnie jest z mięsem i rybami – nie wszystkie ich rodzaje powodują ocieplenie organizmu. Takie działanie wykazują dziczyzna, wołowina, jagnięcia, baranina, kurczaki, pstrągi i ryby morskie.

Śniadania na ciepło

Rezygnujemy z zimnego jogurtu na rzecz jajecznicy ( niekoniecznie na bekonie, lepiej zrobić ją na patelni do smażenia bez tłuszczu). To propozycja diety na zimę dla tradycjonalistów. Osoby bardziej skłonne do eksperymentów mogą przyrządzać sobie śniadaniowe zupy, np. z płatków owsianych lub mieszanki płatków z dodatkiem suszonych owoców i rozgrzewających przypraw: imbiru, cynamonu i goździków, ze szczyptą chili dla zaostrzenia smaku.

Rozgrzewające zupy

Pikantne, korzenne, aksamitne - zupy to najlepszy sposób na rozgrzanie się od środka. Taka dieta zapobiegnie napadom głodu na słodycze, zarówno tym wynikającym ze spadku temperatury jak i tym, które są wyrazem tęsknoty za słońcem. Zupy warzywne i rosoły dostarczają energii oraz ciepła pozostającego w nas dłużej niż najgorętsza nawet herbata. W diecie na zimę warto przygotowywać zupy z warzyw korzeniowych: pora, cebuli, buraków lub ich mieszanki w naszej lubianej zupie jarzynowej - wtedy dołączamy do nich jeszcze marchew, pietruszkę i selera. Wspaniałą rozgrzewającą jesienną zupą jest dyniowa z dodatkiem imbiru. Można też, wzorem chińskiej kuchni pięciu przemian przygotować zupę mocy - czyli energetyczny rosół na drobiu i cielęcinie, gotowany 4-6 godzin


Osoby szczególnie narażone na zimno powinny spożywać dużo zbóż i nasion, zwłaszcza kasz i orzechów, ale także owsa, orkiszu, żyta, nasion słonecznika, sezamu, anyżu i kminku. Nie bez znaczenia jest również przyprawianie potraw, pod warunkiem, że wiemy, jakich dodatków użyć. Rozgrzewają: kora cynamonu, goździki, gałka muszkatołowa, chili, bazylia, rozmaryn, oregano, tymianek, korzeń arcydzięgla, liść laurowy oraz kardamon.

http://www.echodnia.eu//kg
Tagi: dieta, warzywa, owoce, rozgrzewające właściwości
Najczęściej czytane
go to top